Intensiv träningshelg

Efter att det varit ganska lugnt på träningsfronten under lovet, känns det nu som jag börjar komma på banan igen. Helgen bestod utav 11 timmars intensiv dansträning och ett fyspass medräknat. Om ni tidigare läst våra träningsscheman, har ni kanske märkt att många av mina pass består utav dansträning. Som tävlingsdansare blir dansen för mig den mesta konditionsträningen. 

De flesta tänker säkert att bugg, som är den sortens dans jag tränar, inte är någon sport och att det inte är så jobbigt. Det är ju dans liksom.. Men er kan jag inte riktigt hålla med! 

 

Bugg är en krävande sport. Man måste tänka på många olika saker hela tiden. Några av de viktigaste sakerna som man främst ska ha fokus på är:

 

  • Takten 
  • Det ska se kul ut 
  • Puls & Sväng 
  • Medvetenhet; man ska göra alla rörelser medvetet och ta i/ha kraft i alla rörelser man gör, det ska synas! 
  • Musikanpassning 
  • In-och utstrålning 

 

Hur kommer då konditionen in i bilden? Jo som tjej och även som kille (men de har inte lika strikta regler) måste man trampa på varje taktslag. Musiken varierar hela tiden i tempo, ibland går det långsamt och ibland snabbt. Låtarna varierar också i olika längd.. Man kan säga att varje träning bli som ett intervallpass, man håller igång i en viss tid då man ger allt sedan vilar man en kort stund och sedan kör man igen, samtidigt som tempot i musiken varierar. 

 

Efter helgen känner jag verkligen att träningsglöden kommit tillbaka. Känslan man har i kroppen och smärtan man fått i vissa muskler som man inte ens trodde fanns, efter hårda träningspass. Det är en härlig känsla! 

 

Varför inte samla ihop ett par vänner som är lika taggade som dig på att köra igång med träningen och som är villiga att träna lika hårt? 

Det är mitt tips till er! Är man flera kan man tillsammans peppa varandra och allting blir mycket roligare! Tillsammans är man starka och man klarar mer än vad man tror, man behöver bara lite pushande! 

Gör din träning till en rolig grej, det ska inte kännas som ett måste! 

 

Träna hårt och må väl!  

 

// Hanna 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0