Fys på schemat!!

Idag hade vi fys på idrotten. Det var väldigt jobbigt, men annorlunda och då samtidigt kul. Det var en rolig form av fys och man tog verkligen ut sig till max. 
 
Uppvärmning:
Klassen blev uppdelad i två lag. Det ena laget hade till uppgift att välta alla koner och det andra lager hade till uppgift att ställa upp dom. Och när tiden var ute räknade man konerna och de som hade flest uppställda/välta vann. Kul, men riktigt jobbigt. 
 
Fys:
När uppvärmningen var klar skulle vi börja gå i hyfsat tempo utmed väggen på idrottshallen. Sedan börja jogga lite lätt och sedan fick vi bland annat göra snabba vändningar, göra 15 situps, 15 armhävningar och 15 upphopp.
 
Efter det gick vi ihop två och två och gjorde lite olika övningar, mitt emot varandra, som t.ex. rygglyft, upphopp, knäböj, skottkäran och en övningar var att den ena skulle göra armhävningar samtidigt som den andra skulle hoppa över när man gick ner och krypa under när man gick upp. 
 
Sen sprang vi också på ett led och när lärarna visslade skulle den som va längst bak rusa längst fram i ledet. Alla skulle göra detta en gång och hela tiden hålla ett bra tempo i det långa ledet. 
 
Avslut:
Vi avslutade med att springa fem varv. På långsidorna skulle man springa allt vad man hade och på kostsidorna jogga lätt. 
 
 
Detta pass var en blandning av konditionsträning och styrketräning, det är en bra komination.
Kanske kan du ta till dig några av dessa övningar när du göra ditt eget fyspass på gymmet, hemma eller i trädgården. Ta gärna med dig en kompis så ni kan peppa varandra när det börjar bli jobbigt, för det kan jag säga att det kommer bli!!
 
KÖÖR HÅÅRT!!
 
 

PT för en dag

Detta är ett inlägg som kanske inte handlar så mycket om min träning men ändå en kul grej att skriva om. Kanske får du tips på hur du kan lägga upp din träning om du aldrig har varit ute och joggat innan. Eller om du känner någon som skulle vilja komma igång med träningen, då kan du absolut använda detta upplägg till en början. 
Ikväll har jag varit PT för en som aldrig har varit ute och joggat tidigare. Personens önskan var att blanda ett 20-minuters pass med att gå och jogga. Eftersom förfrågan kom samma dag la jag upp ett snabbt upplägg som såg ut såhär: 
5 min - rask gång.
30 sek - jogga
2 min - rask gång
40 sek - jogga
4 min - rask gång
50 sek - jogga
2 min - rask gång
1 min - jogga
2 min - rask gång
1 min 10 sek - jogga
2 min - rask gång
Till slut fick personen springa till målet och när det var 10 meter kvar la vi in en spurt. 
 
Personen var nöjd med träningen och tycker det var ett bra upplägg. Detta upplägg ska kör personen två gång i veckan i tre veckor.
 
GLÖM inte det viktigaste: att peppa dig själv eller personen du tränar!!

Igång igen

Igår var jag och Ragnish på gymmet. Vi kände att det var dags att sparka igång träning igen efter att ha varit lite halvkrassliga. Kroppen kändes allt lite seg men vi körde ändå på. Det är viktigt att lyssna på sin kropp samtidigt som man inte ska ge upp bara för att det är lite jobbigt. När man har tränat ett tag lär man känna sin kropp mer och mer och kan anpassa träning utifrån hur kroppen mår.
Det blev den vanliga träningen på olika maskiner och avslutade med att träna magen på mattan i gymmet. 
 
Vi kom fram till att vi ville gå över till gympass 2 snart. Vilket betyder att vi hoppar av maskinerna och gör mer övningar på mattan som: 
- Utfall 
- Knäböj med pinne
- Rygglyft
Dessa är bara förslag på vad man kan göra. När vi börjar med den träningen kommer vi gå in på mer vad för övningar vi gör och ni kommer också få se bilder på hur övningarna går till.

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Vi alla har någon gång varit sjuka eller lite halvkrassliga. Förra veckan var både jag och Sofia lite småkrassliga och kände oss inte hundraprocentiga. Vi hade lagt upp ett nytt träningsupplägg inför de kommande veckorna och var fullt taggade på att köra hårt. Men det blir inte alltid som man tänkt sig.
Så vad kan man hitta på när man varken kan ge sig ut och springa eller gå till gymmet? Vissa tänker kanske att det inte finns så mycket man kan göra mer än att vila och hoppas på att snart bli frisk. Där håller vi delvis med, man ska inte anstränga kroppen för mycket eftersom det kan förvärra ens symtom. Det är viktigt att man lyssnar på sin kropp och glöm inte att det är du själv som känner din kropp bäst!
Vi skulle rekommendera er till att ta er ut och gå en rask promenad eller bara helt enkelt gå till affären istället för att ta bilen. Bara det gör att du kommer att känna dig piggare och orka mera. Man behöver inte alltid göra sin träning till en så stor grej, små saker som att bara gå en kort promenad kan ge minst lika bra träning.

Hoppas du går istället för att ta bilen nästa gång!

GYMMET!

Vi har varit på gymmet. 
Passet var upplagt med en uppvärmning i början på 20 min. Sedan använde vi oss av maskinerna och tränade alla stora muskelgrupper. Vilket är: ben, rygg, mage och axlar/armar. 
 
 
Uppvärmning
 
 
Quadriceps
 
 
8
Hamstring                           (ursäkta den fula minen, men jag tog faktiskt bara i)
 
 
 
Quadriceps, Hamstring, Gluteus
 
 
Gastrocnemius


 

Latissimus Dorsi, Erector Spinae
 
 
 
(Outsider)   Men kul hade vi!!
 
 
Deltiodeus
 
 
 
Rector Abdominis
 
 
Stakning
 
RSS 2.0